“Geduld hebben, luisteren en doorvragen”

Sorry, your browser does not support inline SVG.

Charlotte Rietveld, docent, mentor en intern begeleider

“De verschillende culturen binnen deze school gaan heel goed samen. Het biedt ook een meerwaarde voor het onderwijs. Alle leerlingen begrijpen waarom het leren van de Nederlandse taal zo belangrijk is. Ze helpen elkaar daarbij. Als docent, mentor en intern begeleider ben je een voorbeeld voor leerlingen. Het gaat erom dat je respect toont voor elkaar. Het is belangrijk om te laten zien hoe dat werkt.

 

“ Als je zelf respect hebt voor de leerlingen, dan krijg je dat ook terug”

 

Veel één op één contact

De leerlingen krijgen hier les in kleine groepen. Er is veel één op één contact met leerlingen. Zij hebben in feite twee jaar de tijd om zo hoog mogelijk te kunnen uitstromen. Daar zetten we dan ook vol op in. Zeker in het begin is het soms even zoeken. Begrijpen leerlingen je niet altijd. Dan is het zaak om geduld te hebben. Uiteindelijk lukt het wel. En als een leerling vast zit, is het belangrijk om goed te luisteren en door te vragen waarom het niet lukt of gaat. Eventueel schakelen we dan extra hulp en begeleiding in. We hebben veel geïnvesteerd in de samenwerking met de ervaren professionals.

 

Groeien door ontdekken

Op deze school is iedereen welkom. Als docent, mentor en intern begeleider is het mijn rol om iedereen zoveel mogelijk eigenaar te maken van zijn eigen leerproces. Dat geldt voor leerlingen en voor nieuwe docenten, die ik wegwijs mag maken. En als iets niet lukt, dan is het geen kwestie van falen, maar gewoon ontdekken wat wel lukt én doorzetten. Daar groei je van.”

Lees ook het verhaal van

“Voelen dat ze welkom zijn”
Manouk Beerens, coördinator intake en mentor
“Geduld hebben, luisteren en doorvragen”
Charlotte Rietveld, docent, mentor en intern begeleider
“Consequente en heldere aanpak”
Rosemarie Smeets, teamleider
Sorry, your browser does not support inline SVG.